هریسِ فاقد جذبه-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «اکونومیست»؛

هریسِ فاقد جذبه

نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست کم با توجه به اختلاف سنی با نامزد کهنه کار این حزب بهتر و فعال‌تر خواهد بود، اما در اینکه قادر است رقیب جمهوری خواهش را شکست دهد یا خیر برخی‌ها همچنان تردید دارند.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 28 July 2024

هریسِ فاقد جذبه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هر داوطلب نامزدی کرسی ریاست جمهوری در ایالات متحده در هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه باید دو مسیر اجباری را دنبال کند؛ نخست، اینکه ایفاگر نقش اصلی در درون تشکیلات سیاسی اش باشد و بتواند بر سایر رقبا غلبه کند، دارای نام و شهرت معتبر یا برای مدت طولانی سابقه حضور در کنگره داشته باشد و اعضای ارشد و قدرتمند حزب راهنمایی اش کنند. همان گونه که درباره رؤسای جمهور سابق ایالات متحده، جورج دبلیو بوش و جو بایدن چنین بود.


دوم، اینکه نامزد در حالتی فوق العاده وارد رقابت ها شود و موقعیتش را با حضور فعال، جذبه و جسارتی که گاه با گستاخی مرزی باریک دارد، به دست آورد و این موضوع درباره ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ صدق می کند.

هریس همچنین از حمایت ویلی براون که عضو ارشد حزب دموکرات به شمار می رفت و حدود سه دهه از وی بزرگتر بود، برخوردار شد


کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها پس از تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌ جمهوری، بدون ابهام به گروه نخست تعلق دارد، زیرا دختری از تشکیلات سیاسی سنتی است و در جایگاه نظریه‌پرداز ایدئولوژیک یا توانمند نیست.

 


وی در کالیفرنیا به شیوه‌هایی که انعطاف‌پذیر و پیچیده نیست وارد عرصه سیاست شد. در دهه 1990، زمانی که حزب جمهوری خواه جریانی قدرتمند در ایالت کالیفرنیا بود، هریس با تکیه بر عنصر عدالت کیفری در انتخابات سراسری به عنوان دادستان کل پیروز شد. هریس از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸ به عنوان قائم مقام دادستان ناحیه‌ای در شهرستان آلامدای کالیفرنیا فعالیت می‌کرد. وی در انتخابات سال ۲۰۰۳ دادستان ناحیه ای شهر و شهرستان سان فرانسیسکو را که دو دوره بود در این مقام حضور داشت شکست داد


هریس همچنین از حمایت ویلی براون که عضو ارشد حزب دموکرات به شمار می رفت و حدود سه دهه از وی بزرگتر بود، برخوردار شد. در سال ۱۹۹۴ ویلی براون، رئیس مجمع نمایندگان کالیفرنیا که دائم با هریس قرار می‌گذاشت، وی را به عضویت در هیئت استیناف بیمه بیکاری و بعدتر به کمیسیون دستیاری پزشکی کالیفرنیا منصوب کرد.


با وجود این، هریس از سوی منتقدان و مخالفانش به عنوان فردی فرصت طلب، جاه طلب و غیر حرفه ای توصیف می شود، توصیفاتی که به پیشینه سیاسی اش ارتباط دارد. به نظر می آید برخی رأی دهندگان و سیاستمداران ایالات متحده انتقاد خود را معطوف به پیشینه و حرفه هریس خواهند کرد، زیرا وی دختر فردی مهاجر است. مادرش سال ۱۹۵۸ در ۱۹ سالگی از هند به آمریکا آمد و به‌عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی تغذیه و غدد درون‌ریز و متابولیسم در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شروع به تحصیل کرد.


هریس با وجود این پیشینه تلاش کرد خود را در صحنه ملی تثبیت کند. اگر نامزدی اش در کنوانسیون دموکرات ها در شیکاگو در ماه آینده تصویب شود، سابقه کاری وی ناگزیر با درام احساسی هالیوودی تلاقی خواهد یافت و شاید شاهد دستاورد مهم وی به عنوان نخستین رئیس جمهور زن آمریکا باشیم.


پاسخ به میزان کارآمدی هریس در مقابله با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد اصلی جمهوری خواهان همچنان مبهم است، به ویژه اینکه وی بسیار دیر اقدام به راه اندازی کمپین انتخاباتی اش می کند و درون حزب دموکرات به دلیل انصراف بایدن هرج و مرج به وجود آمده است، اما هرچه باشد کامالا هریس بهتر و فعال تر از بایدن خواهد بود.


از زمانی که هریس در سال 2017 به‌عنوان سناتور به واشنگتن آمد، در بحث‌ها و جلسات استماع فعال بود و از مهارت‌های قضایی خود استفاده می‌کرد، زیرا پرسش‌های وی باعث نگرانی اعضای باتجربه حزب جمهوری‌خواه مانند برت کاوانا، قاضی دادگاه عالی و جف سشنز، دادستان سابق شده بود. با وجود این، هریس در رقابت های انتخاباتی سال 2020 برای کسب نامزدی دموکرات ها ناموفق بود.


هریس به دلیل کارآمدی اش در جمع آوری کمک های مالی شهرت خوبی دارد، اما به عنوان سخنران، که یکی از شاخصه های اصلی در زندگی سیاسی است، مشکلاتی دارد؛ به ویژه اینکه باید با ترامپ مناظره کند و ممکن است به طور مستقیم مورد حمله قرار گیرد تا از رقابت ها کنار رود. 

پاسخ به میزان کارآمدی هریس در مقابله با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد اصلی جمهوری خواهان همچنان مبهم است


اگر وی به عنوان نامزد حزب دموکرات در ماه آینده انتخاب شود، باید به حملات ترامپ علیه مهاجرت پاسخ دهد و دستور کار سیاست داخلی جدیدی تنظیم کند که برای چهار سال آینده جاه طلبانه تر از چیزی باشد که بایدن می خواست انجام دهد یا تصور کند.

 


هریس در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ که سال جاری برگزار شد، گفت: معتقدم این به نفع مردم آمریکاست که ایالات متحده به نقش بلندمدت و تعهدات خود در قبال رهبری جهانی عمل کند.

 
با وجود این، آرزوهای سیاست خارجی هریس تا حد زیادی مورد آزمایش قرار نگرفته است، مانند بسیاری از معاونان رئیس جمهور که به طور مؤثر در تصمیم گیری های مهم، چه سیاسی و چه نظامی تأثیرگذار نیستند.


هریس از بسیاری جهات سیاستمداری سنتی است، اما تنها چند شخصیت باجذبه تاکنون وارد کاخ سفید شده اند. در نهایت اینکه رأی دهندگان پس از فروکش کردن احساسات ناشی از انصراف بایدن، باید از میان نامزدهای موجود تصمیم بگیرند چه کسی باید رئیس جمهور آینده ایالات متحده شود.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
مصدق مصدق پور، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

شکست تحقیرآمیز نتانیاهو در کنگره آمریکا